Bármilyen kampányba is kezdenénk, a legfontosabb, hogy kiindulásként pontosan meghatározzuk célcsoportunkat. A qr-kóddal futtatott kampányok előnye ugyanis akkor mutatkozik meg igazán, ha a kód célállomása a leolvasó eszköz számára precízen megtervezett és vizuális élményt nyújtó honlap.
Mint azt a technikai ismérveknél érintettük, a kód hiba nélküli publikálásához nem árt bizonyos nyomdai jártasság, hiszen a helyes marketingszemlélet akkor éri el célját, ha minden eleme alaposan megtervezett és kipróbált. A célállomás elérése tehát biztosított, következő lépésben maga a fogadó-oldal kell igazodjon az leendő vevők szokásaihoz.
A jól megalkotott site több célcsoport érdeklődését is hatékonyan szolgálhatja ki. A kampányban szereplő kódok ugyanis akár más-más aloldalra is navigálhatják az aktuális üzenet iránt fogékony érdeklődőt. Ezek az oldalak természetesen formailag is különbözhetnek egy site-on belül.
Egyszerű példaként említhető egy fürdőruha kereskedés esete, melyben a férfiaknak és a nőknek szánt ajánlatok más-más színben, elrendezésben és képekkel várják a célzott nemet, tagjait pedig a neki szánt kód és reklámfelület azonnal a vonatkozó céloldalra juttatja.
A célzás lehet helyre, korra, érdeklődési körre… és még számos szempont alapján tervezve. A lényeg, hogy törekednünk kell a „holtszórás” mérséklésére.
Íme, egy fontos és átgondolandó szempont, mert az elhelyezésből adódó leolvasási hiba sutba veti az egész, kódra épülő kampányba fektetett munkánkat.
Talán a legfontosabb a kód környezete. Ez ugyanis nagyban befolyásolja majd a sikeres leolvasást. A hordozó anyag képlékenysége, a rá ható környezeti, mechanikai és optikai igénybevétel számításba kell kerüljön a tervezés során.
A hagyományos nyomtatványok esetén fel kell ismernünk, hogyan használja azt célcsoportunk. Gyűri, hajtja, lapozza – mindemelett a kód a megjelenítő oldal mely pontján foglaljon helyet.
Névjegykártya készítésnél például nem árt a fóliabevonat, mert a minőségileg és esztétikailag előnyösebb megjelenés mellett mechanikai védelmet is szolgál.
Amennyiben plakátra tervezünk, vegyük figyelembe, hogy az emberek valószínűleg menet közben fogják a kódot leolvasni, így alapelv, hogy a kód megfelelő méretű legyen és a háttérből kiemelkedő kontraszttal jelenjen meg. Ezt a megfelelő technikai előkészítés is segíti. Nem érdemes tehát olyan plakáton elhelyezni qr-kódunkat, mely a fentiek hiányában alkalmatlan a scannelésre.
Textil alapú és molinó jellegű megjelenítéseknél a gyűrődés, lengés okozhat problémát. Ezt kompenzálhatja némiképp a méret, ám a biztos tartás és a hordozófelület merevsége segíti igazán a kódot szerepe betöltésekor.
Fontos persze, hogy az elhelyezés is a célcsoporthoz alkalmazkodó legyen, azaz a siker teljes összhangot kíván. A számos hordozó felület nagyszerű lehetőség a „qr-marketingeseknek” és szakmai kihívás a grafikai előkészítőknek. Ha minden rész passzol, akkor az eredménnyel is elégedettek lehetünk.